vrijdag 17 februari 2023

Het huis met de parels deel 24 : leven in zonde


Zonde om niet op te eten (foto: Hema)

Het is weer iets donkerder weer. Miezerig. Minder licht is minder zin erop uit te trekken. Actief te zijn. Buiten. Mijn leven in zonde speelt dan weer snel op. Je kunt dit op verschillende manieren zien, ik maak er gemakshalve van : zonde om niet te genieten van de geneugten des levens, wetende wat de gevolgen zijn : een zwaarder bestaan. 

Letterlijk en figuurlijk. 

Stroopwafels met caramel van de HEMA. Ik had het er een paar blogs terug al over. Niet te versmaden zo lekker. En ik koop ze in principe om uit te delen, mee te nemen als ik naar iemand toega. In principe. 

Het is niet moeilijk te raden dat van de doos die ik bij de Franse Hema bestel (12 pakjes) er genoeg overblijven om zelf op te eten. Heel vervelend! Je moet ze namelijk wel opeten voor ze over de houdbaarheidsdatum heen zijn. Dat is zonde. Ik ben een kind van een oorlogskinderen (vooral mijn vader heeft de oorlog bewust meegemaakt) en dat betekent dat eten weggooien not done is. Terecht! Dus ik ben weer in het bezit van warme laag vet als winterdekje om me heen, gratis en voor niks houd ik zo de energierekeningen binnen de perken. De regering kan trots op me zijn. En ikzelf? 


Terug naar rijkgevulde (dat dan weer wel) salades 


Naast mijn zonden probeer ik ook zo gezond mogelijk te eten. De klad is er ingekomen toen ik - terwijl ik goed bezig was en bijna twintig kilo kwijt - op aanraden van mijn goede vriend Willem de Voedselzandloper ging lezen. Daarin staat dat je kaas en noten mag en er staat niet in hoeveel. Toen ging het mis. Want in pindakaas zitten ook m.i. noten, - hoewel ze zeggen dat pinda’s geen noten maar peulvruchten zijn - en kaas heb je in zoveel vormen, als dat allemaal weer mag (ja dus!) dan is bij mij het hek van dam. Dus voilĂ  ik moet simpelweg weer terug naar zoals ik het zelf deed en niet hoe het volgens een verder erg inspirerend boek over verouderingsprocessen kan. Wel of niet iets eten is helder, maar ‘een beetje’ werkt bij mij niet zo goed. Dus neem ik wat dingen mee uit het boek en verder eet ik zoveel mogelijk groente en fruit, vis, soms vlees, maar niet teveel suiker, wel vet maar gezond vet, en alleen af en toe een pakje stroopwafels als het bijna over de houdbaarheidsdatum is, want anders is het zonde. 


Luca, Juliette, Picasso en Terra zijn mooi op gewicht. Vooral Juliette, met het oog op de bevalling. Overgewicht zit bij honden de doorgang van de pups in de weg, vaak een reden voor een keizersnede. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten