donderdag 2 februari 2023

Het huis met de parels deel 11 : aderlatingen

 

Mijn vader, Mirjam en mijn moeder bij eetcafé de Zonnebloem in Lochem, oktober 2022

Een paar blogs geleden schreef ik dat ik geen seconde van huis wilde zijn. Dat klonk wat gechargeerd en ik wil het graag toelichten aan de hand van het thema aderlatingen dat ik prachtig verfilmd zag in de Netflixserie Outlander. Of eigenlijk was het weer zo’n scène waarbij ik mijn blik op de honden wierp ipv. op de tv. Het is soms té heftig voor mijn gevoelige gemoed, maar ik lig er nog nèt niet wakker van. 

Waar ik wél wakker van kan liggen zijn dus mijn persoonlijke aderlatingen, dingen in Nederland die ik moet laten omdat het te ingewikkeld is om erbij te zijn. Een familiedag met mijn nichten en neven van mijn moeders kant, meerdere begrafenissen, - de laatste twee waren gelukkig via Zoom te volgen - sluipende ziektes en operaties, maar ook leuke dingen zoals dit jaar mijn beste vriendin Mirjam die vijftig wordt. 

Alle geëmigreerde Nederlanders kennen dit gemis, naast de praktische zoals het Kruidvat en brillenwinkels. Pas als je geen familie en vrienden meer hebt wordt het makkelijker om weg te zijn. Ik ken niemand in die situatie en het lijkt me ook nogal kil en triest. Ook al is er de afstand, het bijpraten, meeleven en delen van gebeurtenissen is fijn en daarvoor hoef je elkaar niet te zien, bellen is genoeg. 


Voor mij geen leven zonder pareltjes, groot of klein


Heel eerlijk gezegd denk ik dat als je van veel mensen om je heen houdt, je niet naar een gebied als de Morvan moet emigreren. Dan is het niet te doen zonder kinderen, kleinkinderen en overige. Ik zou niet zonder mijn honden kunnen, het idee alleen al dat ik die hier of in Nederland achter moest laten en voorgoed vertrekken! Nu kun je wel weer nieuwe honden nemen, dat kan met kinderen niet zo makkelijk, het feit blijft dat de ene hond de andere niet is. Mijn pareltjes zijn uniek, ieder op zich en samen zou ik ze  geen seconde willen missen, waarmee ik ongemerkt uitkom bij waar ik dit blog mee begon. 


Odina&Picasso en de zeven pareltjes op vadrouille door de tuin, oktober 2021



Geen opmerkingen:

Een reactie posten