dinsdag 7 februari 2023

Het huis met de parels deel 16 : Idealen

 

Luca&Terra tijdens de wandeling

Voor een hond is het verschil tussen een wandeling langs het kanaal of in het bos groot. De aanwezigheid van sporen van andere dieren in het bos is veel interessanter en opwindender dan langs het kanaal waar vooral beverratten lopen met al hun uitwerpselen. De groep zwijnen die we vorige week zagen lopen aan een kant waar geen fietspad is was echt een uitzondering. Nu het droger weer is kunnen we weer naar het bos met alle uitdagingen en activiteiten die daarbij horen. 


Picassso, Juliette, Terra en Luca 

In het bos doen we als roedel veel meer samen: kriskrassend lopen, ons achter struiken verstoppen en springen over en op omgevallen bomen. Er is het water in de beek om in te plonsen, maar ook zijn er plassen met glibberige stukken waar ik in het verleden al eens vol op mijn gezicht in gevallen ben. De bodem is daar een soort drijfzand, maar nu ik het weet houd ik er rekening mee en gaat het goed. In het bos kun je overal koekjes verstoppen en zoeken, de lichte hoogteverschillen in het relief maken het spannend en je kunt in de winter als de bomen geen blad hebben heel ver kijken. 


Winterzonbos

Natuurlijk kan ik er ook voor kiezen om rustig met vier jonge honden aangelijnd door het dorp te gaan lopen. Dat zou ideaal zijn! Ik woon in een prachtig oud dorp met mooie Art Deco huizen en grote parken. We lopen dan netjes zij aan zij op de stoep, langs tuinen met waakhonden die nooit uitgelaten worden, door de hoofdstraat met de bakker en het postkantoor. Een onverhoopt poepje ruim ik op. We werken aan de conditie en iedereen vindt het leuk. Ik denk dat we veel aandacht zouden trekken, maar mensen zouden onbewust de honden verkeerd benaderen waardoor ze gaan blaffen en trekken. Die leuke waakhonden gaan zó uit hun dak dat de mijne reageren. Bij de bakker en het postkantoor rennen poezen weg waar mijn honden achteraan willen. Er zijn kinderwagens en kleuters… Kortom de stress zou groot zijn en niet alleen bij de honden. Toch moet een mens idealen hebben. 

Als het ervan komt dan doe ik dit weleens met een of twee honden. Na de wandeling met z’n allen op plekken waar ze los kunnen, zodat ze al een beetje moe zijn. Als het ervan komt neem ik een of twee honden mee als ik ergens met vrienden ga eten, of bij mensen langs, als het ervan komt dan ga ik met een hond naar Autun, naar de Maxi Zoo waar ze mee naar binnen mogen. Als het ervan komt dan doe ik al die dingen, maar zo niet dan is het voor de honden ook goed… Als ik er maar ben en dat ben ik. En dat hopelijk voor nog een hele lange tijd. 


De zon in huis of niet, Juliette vindt alles goed (als ik er maar ben) 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten