dinsdag 5 maart 2024

Het huis met de parels deel 49 : de waarde van kwaliteit

 

Thee en een goed gesprek met Marianne die graag ook weer een nieuw plantje in haar mandje wil. (Ze is helaas door de honden naar goed Frans gebruik onthoofd toen ze nog op de grond stond, maar als je niet tegen haar aan loopt blijft ze heel.) 

Een eerste mooie lentedag en bij de Nederlanders komen de tuinsetjes weer als schaatsen uit het vet. Ontluikende liefde tussen de potten en bloemen duikt op, alleen is het nog veel te vroeg in het jaar om ze te planten. Vogels beginnen plukjes hondenhaar te verzamelen voor hun nestjes, het is niet voor niks dat de honden nu ook in de rui zijn. Alles in de natuur hangt samen. Wij mensen gaan voor een mooi voorjaar met minder regen en meer bloeiende plantjes. 

Spinaziesalade met avocado, appel, ei en walnoten hoort bij de zon 

Het is wonderlijk hoeveel goede dingen er in een week kunnen gebeuren. Mijn fysiotherapie voor de voet is begonnen en ik heb via via de beste gevonden die er is! Hij kijkt niet alleen naar de klacht, maar het geheel en daar rammelt wel wat aan, ik ben me er bewust van. Hij stelde me als eerste een vraag waarop ik nog steeds het antwoord niet weet : hoe komt het dat je dit op dit moment gekregen hebt? Misschien kom ik daar achter als we verder zijn. De oefening die ik moet doen slaat nu al aan. Een heel deel van mijn voet dat ingekakt was wordt wakker geschud en aan het werk gezet. Ongelooflijk wat de blik van een expert kan doen! 

Terra, Picasso, Juliette, Joshua&Luca genieten langs het Canal du Nivernais van de nieuwe geuren die uit de verwarmde aarde opstijgen 


De heg voor mijn huis groeit gestaag en bloeit prachtig! 

De isolatie van de zolder is klaar. Desmo, Lex en Laura hebben het in twee dagen afgemaakt. Je hoort er haast niks meer van buiten en wat zal het schelen in de zomer als het weer zo heet wordt en in de winter tegen de kou! De waarde van kwaliteit heet dit blog en dat woord kwam bij me op tijdens de gesprekken die ik met hen voerde. Ik ga met mijn kennel voor de beste kwaliteit honden (ras-gezondheid-schoonheid-karakter) waar Desmo voor de beste kwaliteit materiaal gaat bij het klussen. Isolatie heb je in alle vormen en maten, dik, dun, goed, slecht en alles ertussenin. Het heet allemaal isolatiemateriaal, alleen de prijs die de waarde bepaalt verschilt. Wie weet hoe het zit mag het anderen vertellen. 

Desmo&Laura een topteam! 

Ik weet trouwens niet of jullie Desmo herkennen van mijn blog acht jaar geleden toen hij mijn spullen, en drie poezen vanaf de Heggerank in Lochem naar de Franse Pastorie van Gonny in Cussy-en-Morvan verhuisd heeft. Régis&Romeo reden toen met mij mee. Er zijn mensen waar je met de tijd van op aan kunt en Desmo is er zeker een van. Zó fijn! 

Alle honden heten hond, maar wat een verschillen zijn er onderling! Als je altijd een ongeteste asielhond hebt gehad waarvan je niet weet waar die vandaan komt, wie de ouders zijn en wat hij in zijn leven heeft meegemaakt, dan weet je niet dat het ‘kwalitatief’ beter kan en dat zoek je dan ook niet. Zoals ik jaren gedaan heb tot ik de fokster van Juliette op het spoor kwam. (Ik heb het uiteraard niet over emotionele waarde, iedereen weet dat Régis (kruising Border Collie/ Friese Stabij) mijn allergrootste liefde is.) Zoals ik ook niks weet van kleine gaatjes in een houten zoldervloer die kunnen duiden op houtworm wat bestreden moet worden voor je balken eraan gaan, wist ik voor Juliette niets van de kunst van verantwoordelijk gefokte rashonden. Maar als je je verdiept in de kwaliteiten van de verschillende rashonden, waarom worden ze gefokt, wat voor hond wil je (welk doel?) en vooral wat voor soort leven (tijd?) kun je hem bieden, dan kom je echt op een heel ander terrein. 

De groepsfoto van de tweede reünie wandeling 

Mijn actuele terrein. Ik sta er niet eens meer bij stil, hoeveel ik inmiddels weet van míjn Australische herders, hun stambomen, gezondheid, karakters en de keuzes die ik afweeg bij het nadenken over het doel van een nestje. Er zijn fokkers die daar veel minder over nadenken, misschien ben ik een uitzondering. Zo voelt het soms. Ik vind het lastig te fokken zonder het idee zelf een pup uit de vooral geselecteerde combinatie te willen houden. Want wat is anders mijn fokdoel? Alle factoren die komen kijken bij verantwoord fokken moeten kloppen vind ik. En dat kan niet altijd. Elk dier is uniek en ook al weet je genetisch inmiddels wat een hond in huis heeft, een bepaalde combinatie kan - net als bij mensen - voor een heel andere uitkomst zorgen. Neem mijn zus Marike en ik! Twee totaal verschillende types mens die toch echt dezelfde ouders en opvoeding hebben. 

Dankbaar dat mijn eigen honden (Picasso, Odina die nu bij Elly woont, Terra, Juliette, Luca & Joshua) het zó goed deden met hun nageslacht Shinook, Sbooby, Lewis, Dexter, Bowie, Scully, Brutus, Pax en Utah. En Raymond dank voor deze geweldige foto! 

Het fokken van honden is dus naast alle informatie en kennis die ik verzamel en nog elke dag leer ook een kwestie van intuïtie. Dat is bij verantwoord klussen anders mag ik hopen. De keus van een pup uit een nestje met het oog op reproductie is een heel anders dan als het alleen om een hondje als alleen familiehond gaat. En dat zijn ze bij mij boven alles, maar toch… hoe meer ik weet hoe behoedzamer ik word. De ervaring zal het leren of de keuzes die ik maak vruchten afwerpen. Dus een hond fokken zonder houtworm zeg maar en alles wat ik persoonlijk verder in een hond zoek, met de uitstraling en de charme van een oud Frans huisje dat stáát! 

Dit voorjaar nog komt er een ander keukentje met een aanrecht op mijn hoogte, dat wordt lekker kokkerellen 


Elke maand brood met verse jonge boerenkaas van Suus&Paula van de markt in Moulins-Engilbert : 
een guilty pleasure 

Spinazie, broccoli, kidneybonen en een veganistische burger van Maison Thiriet dat tegenwoordig mijn diepvriesgroenten e.d. aan huis komt brengen, wat een luxe! 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten