vrijdag 1 maart 2024

Het huis met de parels deel 48 : een opwarmertje voor de lente

 

Juliette, Joshua, Luca, Terra & Picasso klaar voor de reüniewandeling langs het kanaal van as. zaterdag

Samen met de kraanvogels vloog hier ook de week voorbij. De Nederlandse heen-en-weerfamilie is weer terug naar huis en het dorp begint haar winterveren af te schudden. Nog even en de thermen zijn open. Het leuke aan de curisten die komen is dat het vaak mensen zijn uit alle Franse windstreken, ze verblijven hier drie weken en ze zijn vaak op leeftijd. Zij weten dat de kunst van het leven niet alleen bestaat uit hollen en stilstaan, maar vooral uit aandacht, een vriendelijk gesprekje en een glimlach voor elkaar. Hoe vaak beginnen ze niet over de honden en leidt dat tot een gezellige uitwisseling van ditjes en datje. Ik wil maar zeggen, het heeft wel iets om in Saint-Honoré-les-Bains te wonen. Ook tijdens het drukkere seizoen. 

Desmo zorgt vandaag voor de isolatie van de zolder 

Het klussen aan mijn huisje is nu echt op stoom. Er komen steeds meer verbeteringen op het gebied van isolatie en als dit voorjaar ook de keuken deels vervangen is en ik eindelijk op de juiste hoogte kan koken, dan hoop ik er van de zomer niet alleen warmpjes bij te zitten, maar ook genietend van nieuwe salades en lekkere gerechten terwijl (duimen maar!) de eerste pups van Luca om me heen huppelen. Dat het warm wordt moet lukken met de klimaatverandering en gelukkig houdt de isolatie ook hitte tegen. Wat zal ik lekker slapen in het koele en stille achterhuis! 

Sandryn, Moon, Luca & Abigaël in de Cher 

Er is maar een paar mensen waarmee ik werkelijk mijn keuzes van mijn nestjes en honden bespreek en een daarvan is Abi van Moon, het zusje van Luca. Zij is erg geïnteresseerd in het fokken en weet er al veel van. Ze doet me soms denken aan Julia die helaas terug is gegaan naar Zwitserland maar met wie ik het ook uren over honden kon hebben. Ik ben deze week op hun uitnodiging met mijn vijf honden bij hun nieuwe huis langsgegaan. Dat was wat! Een nieuwe omgeving, Moon die natuurlijk lichtelijk overvallen werd door weliswaar haar eigen familie maar het lukte. Juliette zette iedereen op de goede plek in de nieuwe roedel en toen was het goed en ontspannen. Erg fijn om zo via mijn kennel Franse mensen te ontdekken en mijn passie te kunnen delen en verder ontwikkelen. 

Moon (rechts) is echt een kind van papa Picasso maar met de peps van Odina 

Terra is inmiddels helemaal getest en gekeurd. De resultaten van de röntgenfoto’s waren snel binnen en ze heeft B/B dus supergoede heupen en ellebogen! Naast alle ++ voor de genetische ziekten (alleen een +- voor het MDR1 gen net als Luca) is Terra dus echt een aanwinst om verder mee te fokken. Daar ben ik vreselijk blij mee! Ze is echt een beauty en komt mentaal meer en meer tot rust in de roedel. 
De volgende stap is nu de confirmatie van Joshua op een kasteel in de buurt van Chalon-sur-Saone op 4 mei, hij is 3 april een jaar en omdat ik zeker wilde zijn dat ik de goede keus maakte door hem te houden heb ik de genetische testen vroeger gedaan dan anders en daaruit bleek dat hij ++ voor alles is dus net als Picasso vrij van alle ziekten én factor rood heeft : 

PRCD-1.1     
DM1A-1.1 
MDR1-1.1 
CAT-HSF4-A-1.1* 
CEA-1.1 
HUU-1.1 
LocK-ky/ky 
LocA-at/at 
QC-n/n 
LocE-Em/E 
LocS-S/S 
LocD-D/D 
LocB-B/b 

Als Joshua geconformeerd is kan ik zijn heupen en ellebogen laten röntgenen en duimen dat die net zo goed zijn als van de anderen. Voorlopig fok ik niet met Joshua, hij mag als alles in orde is uitgroeien tot een knappe jonge kerel, en als hij volwassen is dan hoop ik van Terra en een externe reu (dus niet verwant aan Joshua en Luca) een teefje voor Joshua te houden. Dan zijn we een à twee jaar verder. Ik zou op deze manier graag de lijn van Juliette waarborgen. 

Lieve Luca, vanaf haar geboorte al mijn zielehond net zoals Régis dat was 

Als alles meezit lukt het om Luca te laten dekken bij haar volgende loopsheid in mei. Ik heb een mooie en op papier geschikte bleu merle reu gevonden die niet al te ver weg woont. Er is ook al wat belangstelling voor een pup van verschillende families, maar natuurlijk wachten we rustig af of het gaat zoals we willen. Niets is onzekerder dan met dieren werken. Als ik terugdenk aan de nestjes die ik gehad heb waarbij Luca zich profileerde als surrogaatmoeder dan zit het helemaal goed met haar moederinstinct. Ik weet niet of haar schijn zwangerschappen daar een rol in spelen, hopelijk is dat probleem opgelost als ze een keer een nestje heeft gehad, dat is wel wat ik hoor van andere ervaringsdeskundigen. Afwachten maar. 

Geroerbakte witlof met smoked tofu, cashewnoten en ronde zilvervliesrijst 

Tot slot kan ik nog een vrolijk nieuwtje toevoegen : ik heb er bijna de eerste tien kilo af! Goed voor mijn hielspoor en aanverwante lichamelijke ongemakken… en algehele fitheid. Komende week begint de fysiotherapie en zal ik hopelijk positief verslag kunnen doen van de komende reüniewandeling van La Perle du Morvan. 

Klein geluk binnen met ‘de oudjes’ Juliette&Jérémie terwijl de anderen lekker in de tuin spelen 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten