maandag 30 januari 2023

Het huis met de parels deel 9 De hoogte in

 

The Highlands, Schotland


In 2003 heb ik als reisleidster van Sinbad Reizen een bergwandelreis gemaakt door Schotland. We begonnen bij Edingburg en via Hadrian Wall, Isle of Skye, vele Lochs, ferries en whisky proeverijen liepen we naar eindpunt Inverness. Of meer : de groep liep en ik zette hen af en haalde hen op en reed de bus met bagage. De foto’s staan op een cd die ik niet meer kan vinden, heel jammer. Dus ik plaats ter illustratie maar wat foto’s van internet. 

Sinds een week of twee ben ik er weer. Dankzij Outlander en Netflix. In mijn tentje op prachtige plekken, met noodweer en veel, heel veel midges. Midges zijn van die kleine muggen waartegen we wierook brandden en veel heel veel sigaretten rookten, door onze hoofdkappen heen. Dat gaf ter hoogte van de mond vieze bruine rondjes herinner ik me. Ik zat toch helemaal onder de bulten, over mijn hele lichaam ook, want ze kropen overal doorheen. Het verkeerde seizoen zeiden de Schotten en Engelsen die op de campings alleen maar in campers stonden. We waren de enigen met tentjes en ik was de enige van de organisatie. 


Isle of Skye


In de serie vechten de clans tegen de Engelsen, door modder en zonder eten of medicijnen onder de erbarmelijkste omstandigheden. Geen enkel moment zie ik echter een acteur krabben of onder de bulten zitten. Ik droom veel, altijd al gedaan en nu mede dankzij Netflix, maar mijn eigen ervaringen waren echt. Toch is het fantastisch om die weer opnieuw te beleven, zeker in deze toch vooral natte en grijze winter. 


Sam Heughan als James Fraser in de serie


Ik ben reisleidster geweest van 1997 tot 2005 toen Régis erbij kwam. Met twee honden thuis wilde ik niet meer lange tijd van huis zijn. Zo begon mijn hondenleven, en nu ik vier honden heb en hopelijk weer een nestje op komst - er wordt aan gewerkt - al helemaal niet meer. Geen seconde eigenlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten