maandag 23 januari 2023

Hondenleven 3 : Een nieuw dak

De oude pannen dienen nu als ophoging voor onder mijn auto, handig met al die modder door de regen! 

Het is niet zo dat het oude dak niet goed meer was. Er groeide wel mos op, maar het lekte niet zoals ik bij andere huizen in de Morvan ervaren had. Je leert hier pas echt wonen na een aantal jaren en ik heb doordat ik in het eerste jaar na mijn emigratie vaak moest verhuizen zeker geleerd waar je op moet letten. De reden van een nieuw dak was preventief en ik had niet kunnen bedenken hoe goed het voelt als het gedaan zou zijn. Veilig. Beschut. De werkzaamheden waren zwaar voor de dakman uit het dorp. Het regende veel en het was soms heel erg koud. Ik bewonderde hem en dat heb ik ook gezegd. Hij kreeg het daar weer wat warmer van, gaf hij terug. In dit kader (het was écht koud in december) had ik een kerstpakket voor hem samengesteld. Dankzij de Franse site van de Hema kon ik Nederlandse lekkernijen en kaarsen vinden en ik ben natuurlijk zijn hond niet vergeten. Het viel in goede aarde.  

Voor mij is het zó belangrijk dat als er hier mensen komen werken, ze ook oog hebben voor het welzijn van mijn honden. Überhaupt zit je dan bij mij meteen goed, maar zeker als iemand toch een paar weken op hetzelfde terrein is en ook zij daar aan moeten wennen. Boorgeluiden, stemmen, vallende stukken dakpan en houten panelen. Mensen lopen langs het raam, in en uit het hek. Er gebeurt ineens van alles en stress in een roedel, dat is niet gezond voor hen, maar ook niet voor mij. 

Terra was nog zo jong dat ze het lastig vond om niet tegen de dakman te blaffen. Heel irritant, maar ook begrijpelijk, zeker als hij zijn dikke handschoenen aan had en soms ook een muts op. Hij deed hem dan even af en nam de tijd, liet haar eraan snuffelen, ook deed hij wat ik vroeg door door de knieën te gaan voor haar, met wat lekkertjes in de hand en later in de handschoenen. Je laag maken helpt vaak meteen om minder bedreigend te zijn voor een verlegen hond. Niet de arm uitsteken, niet over de kop aaien, niet voorover over de hond gebogen staan, nee, laat de hond maar in zijn eigen tempo komen snuffelen, of niet. Dat bepaalt hij of zij in dit geval. Voor een hond is veiligheid alles. Fijn als mensen luisteren en mijn adviezen vruchten afwerpen! Terra zal hopelijk in haar leven minder angst hebben voor mannen met handschoenen en mutsen. Ik ben hem daar echt dankbaar voor. 

Terra komt bij van alle nieuwe indrukken

De andere honden waren niet onder de indruk, ook Luca gedroeg zich aangepast, ze blafte wel als hij aankwam, maar het bleef binnen de perken en het is natuurlijk ook fijn dat ik op deze manier weet wat er gebeurt net buiten de muren van mijn huis. Een uitstekend alarmsysteem. 



Karin heeft fijn geholpen met het verspreiden van de oude dakpannen over de parkeerplaats. Het was lastig met mijn arm. Sommige mensen zijn echt goud waard! 

 
Voor de komende vijftig jaar heeft dit huis een mooi dak.

 Voor het komend jaar staan er nieuwe klussen gepland, mijn huis krijgt van binnen eindelijk meer kleur. De lekkages zijn voorbij, de douche is vervangen, de kachel goed aangesloten, het is tijd voor de puntjes op de i… 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten