dinsdag 1 augustus 2023

Het huis met de parels deel 33 : Griekenland

 


De afgelopen weken heb ik een mooie lange reis gemaakt door het Oude Griekenland aan de hand van de mooiste man van dat land. In werkelijkheid ben ik er nooit geweest, het massatoerisme houdt me tegen. Dit is geen boek om lichtzinnig op te vatten, onmogelijk om een pagina te lezen zonder een begrip of woord tegen te komen dat ik niet kende. Pas tegen het einde kwam ik erachter dat alle begrippen, afstanden, geldeenheden, namen en historische feiten keurig met uitleg op een rijtje staan achterin het boek, goed voor 140 pagina’s! Dus ik zou het nog eens moeten lezen om echt alles te begrijpen. Nu heb ik het deels op wildkracht gedaan en van al mijn ervaringen met andere boeken van Ilja Leonard Pfeijffer is dit by far zijn grootste kunstwerk. Deze schrijver is een genie. 

Ik zit nog te ontbijten. Luca, Terra en Joshua houden mijn voeten warm met een kluifje in de bek, Jul ligt op de bank nog altijd te balen van dat t-shirt dat steeds viezer wordt en Picasso ligt buiten te balen dat hij geen kindjes mag maken met Terra. Voor de rest zijn ze blij dat ik Alkibiades uit heb denk ik, want het heeft me nogal wat tijd gekost. De leegte is ook enorm, nu ik het uit heb. Na elke reis komt de dip, ook al hoef ik nu mijn rugzak niet uit te pakken en de was te doen. Hoe graag zou ik nog een keer aanliggen met de man met de weelderigste haarlokken aan een Grieks feestmaal geserveerd door eunuchen die ik zou vragen hoe dat nu voelt. De laatste eunuch leefde tot de jaren zeventig in China heb ik opgezocht, gefascineerd door het idee dat mannen gecastreerd werden (of zelfs ontpenist), en bevlogen door het idee dat we dat nu misschien ook moeten doen met bepaalde types die teveel testosteron hebben, want het worden er teveel. Ze maken me bang. De grenzen van Europa worden ernstig bedreigd en daarmee de grenzen van onze eigen democratie, vrijheid en autonomie. Vanavond maar aan een nieuwe reis beginnen, als de muur in de woonkamer hopelijk roestrood is geworden. Ik ben benieuwd wie ik nog meer ga ontmoeten. 


Wederom geen gewone morgen 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten