donderdag 28 maart 2019

Een nieuw verhaal



Het is lente. Dé tijd om aan een nieuw hoofdstuk te beginnen. Ik heb al jaren in mijn hoofd dat ik over de honden wil schrijven, maar elke poging strandde op papier, maar niet in mijn hoofd. Het waren aanloopjes. Korte teksten die me op nieuwe ideeën brachten. 

Laatst las ik 'Un chien' van Eric-Emmanuel Schmitt, een Franse schrijver die ik bewonder om zijn eerlijke taal. Of de boeken die ik van hem gelezen heb kwamen uit zijn hart en dat zijn wat mij betreft de beste. Daarna wist ik wat ik wilde: het verhaal over de honden of meer 'van' de honden moet een Frans verhaal worden, niet een Nederlands, los van de problemen die dat oplevert met redactie en het zoeken van een publiek dat in die taal leest. Ik ben hier een tijdje terug een Frans blog begonnen Les Loulous du Morvan en verbaasd over het aantal keer dat het al bekeken is. Dus lezers komen als het af is toch ergens vandaan. Ik doe het gewoon omdat ik er zin in heb en ik zie wel waar het toe leidt. Anders komt het er nooit van. Eerlijk gezegd zou ik dit blog niet schrijven als ik niet al begonnen was... 

Vanuit verschillende perspectieven van de honden schrijf ik de woorden op die in me opkomen en hopelijk een logisch verband vormen dat na een heleboel keren herlezen en redigeren, te volgen is. De honden hebben de hoofdrol, allemaal. Natuurlijk. Vanzelfsprekend. Ik observeer en omschrijf alleen maar. Foto's plaats ik al genoeg op social media. Het moet mogelijk zijn om wat ik zie te gieten in begrijpelijk Frans en ik denk dan maar 'als ik het snap dan moeten meer mensen dit begrijpen...' 


 

Hiermee is dit dan ook voorlopig een laatste blog in het Nederlands. Als ik zin heb, schrijf ik er wel weer eens een, maar voorlopig niet. Ik maak ook de komende tijd weinig afspraken. Als je in het buitenland woont dan kun je nogal eens een doel zijn van passerende vakantiegangers, maar daarvoor ben ik niet in de Morvan gaan wonen. Ik woon hier vooral voor de rust en de stilte. Schrijven kost enorm veel tijd en vooral ruimte in je hoofd. Die ruimte moet je creëren, de rest volgt vanzelf. En dat is precies wat ik ga doen. 

Een mooie nieuwe lente! 




Blog in slaapstand 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten